چه کسی آنلاین است؟

ما 174 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

مصائب وعده‌های زنگ زده دولت قبل/ مشکلات نیروگاه زباله‌سوز نوشهر هرروز بیشتر از دیروز

یکشنبه, 10 دی 1402 ساعت 10:15 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

 

نیروگاه زباله‌سوز نوشهر آذر ماه سال ۱۳۹۹ در اقدامی شتابزده در دولت قبل به بهره‌برداری رسید که این اقدام عجولانه و افتتاح ناقص نه تنها دردی از دردهای مدیریت پسماند در مازندران را درمان نکرد بلکه همچنان مشکلات عدیده‌ منطقه مانند تداوم انباشت زباله و ورود شیرابه به طبیعت پابرجا است.

این نیروگاه در ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۹۹ با هدف فرآوری ۲۰۰ تُن زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه "پلنگ چال" مکان قبلی دفن سنتی و غیر بهداشتی زباله نوشهر افتتاح شد.

ساخت این نیروگاه از سال ۱۳۹۰ به کارفرمایی شهرداری نوشهر و مشارکت بخش خصوصی در این شهرستان اجرایی شد و قرار بود مدت ۲ سال به سرانجام برسد اما در آن سال ها بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد و در نهایت در سال ۱۳۹۹ با حضور ارتباط تصویری رییس جمهور وقت افتتاح شد.

طبق عقد قرارداد میان شهرداری نوشهر و سرمایه گذار، بخش خصوصی باید مدت هفت سال با فروش برق آن بابت جبران هزینه کردها در آمد کسب کند.

البته نواقص فنی نیروگاه فقط به تصفیه خانه آن بر نمی گردد چرا که طولی نکشید براساس شنیده ها نیروگاه با ظرفیت حدود ۵۰ درصد حتی کمتر از آن فعالیت دارد و علت آن هم تجهیز نبودن به برخی امکانات سبب شده تا نتواند حدود سه مگاوات برق تولید کند و به همین خاطر برای بهره بردار آن صرفه اقتصادی ندارد، افت فشار آب و اختلال در روند فعالیت نیروگاه مشکل دیگری بود که با مرور زمان گلایه بهره بردار را به همراه داشت.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر گفت : نفوذ شیرابه ها و نفوذ آن به آب های زیر زمینی افزون بر آلوده کردن چشمه ها، تالاب ها، دریاچه ها و دریاها همچنین تهدید جدی علیه بهداشت عمومی است و متاسفانه بیش از چهار دهه شیرابه حاصل از تلنبار شدن زباله در اطراف این نیروگاه که به صورت ناقص راه اندازی شده وارد طبیعت و دریای خزر می شود که بسیار نگران کننده است.

کامبیز محسن سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بارها این دستگاه علیه شهرداری در گذشته بابت بروز این معضل شکایت کرده که متاسفانه کماکان ادامه دار است البته اقداماتی برای حل این چالش زیست محیطی انجام گرفته امیدوارم تا پیش از سال آینده به سرانجام برسد.

سرپرست شهرداری نوشهر در این پیوند گفت : حدود ۷۰ درصد تجهیزات نیروگاه آماده برای بهره برداری بود که متاسفانه در اقدامی شتابزده آن را راه اندازی کردند و نتیجه این افتتاح آن شد که شرکتی که این نیروگاه را از شهرداری به عنوان کارفرما مدت هفت سال تحویل گرفت نتواند آن برق روزانه که حدود سه مگاوات ساعت بوده تولید نماید تا در آمدی برای خود کسب کند.

علی باباتبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : همزمان با بهره برداری این نیروگاه یک مخزن تصفیه شیرابه زباله با ظرفیت مقدار ۳۰ متر مکعب در روز در نظر گرفته شد منتهی در ادامه به علت تصمیمات دیگری که از سوی مسوولان وقت گرفته شد برای تصفیه فاضلاب های انسانی شهری ظرفیت تصفیه خانه افزایش یابد و در مجموع ظرفیت تصفیه خانه به ۱۲۰ مترمکعب افزایش یابد و هم اکنون ابنیه این تصفیه خانه به مقدار ۹۰ متر مکعب احداث شده است.

این مسوول اظهار کرد : مدت سه ماهی که عهده دار سرپرستی شهردار را دارم تصفیه خانه این نیروگاه با حضور مدیرکل مدیریت شهری برخی کارها مورد تاکید این مقام مسوول قرار گرفت تا بهانه برای شرکت "تی تی اس" برای نصب تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب وجود نداشته باشد.

سرپرست شهرداری نوشهر گفت : از ۲ ماه گذشته تاکنون شبکه گذاری برای انتقال شیرابه زباله های قدیمی و نیروگاه زباله انجام گرفته و افزون بر آن در قسمت هایی از ضلع شمالی زباله های تلنبار شده منحول هایی هم ساخته شده و ضمن آنکه طرح های برق رسانی اجرا شد.

باباتبار افزود : مدت یکی ۲ ماه آینده تمامی تعهداتی که مربوط به شهرداری بوده نسبت به این شرکت انجام داده و از این حیث دیگر هیچ مسوولیتی ندارد.

وی در باره نارضایتی و اعتراض های مردمی مبنی بر خروج دود های فراوان از دودکش های نیروگاه هم گفت : دستگاه کنترل کیفی که در این نیروگاه نصب شده به طور همزمان لحظه به لحظه روند فعالیت این نیروگاه و آلاینده هایی که دارد کنترل می کند و ضمن آنکه محیط زیست هم استانی و شهرستانی به طور همزمان از طریق سیستمی می بیند و نظر این دستگاه اجرایی آن است که مشکلی از لحاظ آلاینده زیست محیطی ندارد.

در این پیوند، مسوول عمران شهرداری نوشهر گفت : تاکنون برای ساخت تصفیه خانه شیرابه حدود ۲۷۰ میلیارد ریال هزینه شده که بخشی از منابع دولتی و بخشی هم شهرداری بوده و ضمن آنکه برای هدایت شیرابه زباله های قدیمی هم سعی شده منحول هایی در برخی نقاط اطراف زباله های قدیمی احداث تا به داخل رودخانه ماشلک منتهی به دریای خزر نرود.

حسن همتی افزود: پس از نصب اتاقک ها و پمپ ها راه اندازی شده و مدت یک ماه آینده به بهره برداری می رسد.

اگرچه مساله تولید برق نیروگاه و افت فشار آب آن با تدبیر و پیگیری های مسوولان جهادی برطرف شده اما امروز آنچه چالش برانگیز و نگرانی خیلی از مردم، حامیان محیط زیست منطقه را به همراه داشته سرریز شیرابه های حاصل از زبال های تلنبار شده بیش از چهار دهه گذشته در محوطه نیروگاه است که تاکنون فکری برای ساماندهی آن صورت نگرفته است.

درحالی که بهره بردار نیروگاه پس از چهار ماه از راه اندازی آن در گزارشی به ایرنا گفته بود تمام تلاش ها آن است بتوان مقدار قابل توجهی از این زباله های تلنبار شده مربوط به بیش از چهار دهه گذشته سوزانده شود البته پیش از این اقدام باید با بهره گیری از فکر و اندیشه کارشناسان متخصص طرحی اجرا کرد که بشود گازهای متان نهفته این حجم زباله انباشته شده مهار نمود.

این نیروگاه ظرفیت تصفیه مقدار ۴۰ متر مکعب شیرابه و تبدیل آن به آب کشاورزی را دارد و در آیین راه اندازی آن متولیان امر قول دادند که در آینده نزدیک با نصب حدود ۷۰ درصد تجهیزات و کانال کشی های انجام شده شیرابه زباله تلنبار شده را بتوان تصفیه کرد و پس از بازچرخانی از آب آن در بخش کشاورزی استفاده نمود که متاسفانه این وعده ها محقق نشد.- ایرنا

خواندن 155 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کد: 1187