چه کسی آنلاین است؟

ما 206 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

نماد "جام زرین" در میدان اصلی کلاردشت نصب شد

سه شنبه, 15 فروردين 1402 ساعت 20:26 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

 

نماد "جام زرین" کلاردشت با قدمتی سه هزار ساله و اثری ماندگار از تاریخ کهن کشور در میدان اصلی این شهر گردشگر پذیر نصب شد.

این اثر باستانی مربوط به دوره ۸۰۰ سال قبل از میلاد است که هم اکنون درموزه ملی ایران نگهداری می شود.

جام زرین طلایی کلاردشت که به جام دو شیرهم معروف است در کاخ اجابیت پیدا شد. کلار به معنای غوک و وزغ است

سال ۱۳۱۸ هنگام پی کنی برای ساخت عمارت ' اوجابیت ' بر روی ' گنج تپه ' در روستایی به همین نام در کلاردشت، مجموعه ای از آثار باستانی زرین، مفرغی و سفالی یافت شد که در همان زمان به نام ' گنجینه کلاردشت ' شهرت یافت.
تسلیم به خزانه بانک ملی به عنوان پشتوانه اسکناس، بخشی از سرنوشت این آثار باستانی کشف شده در آن زمان بود که پس از آن در سال ۱۳۲۲ این مجموعه فاخر میراثی به موزه ایران باستان یا همان موزه ملی فعلی تحویل داده شد. جام زرین کلاردشت، جام استوانه ای شکل با وزن ۲۳۵ گرم، ارتفاع ۹ سانتی متر و قطر دهانه ۱۱ و نیم سانتی متر است که به همراه دیگر آثار باستانی گنجینه کلاردشت از نظر قدمت با آثار باستانی مارلیک گیلان، حسن لو آذربایجان و سیلک کاشان برابری می کند

۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۵ بود که با حضور مسوولان کشوری. استانی و محلی جام از موزه ملی ایران به مازندران و کلاردشت با هدف رونمایی از اثر و نمایش دادن مدت ۱۰ روز در سطح استان و کلاردشت به این منطقه انتقال داده شد.

مسوول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت شامگاه پنجشنبه در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : نصب المان این جام امروز با همکاری شهرداری و شورای شهر در میدان معلم این شهرستان نصب شد.

امید اباذری افزود: جام زرین کلاردشت اثر تاریخی بیش از سه هزار ساله شهرستان کلاردشت است و نصب المان این اثر هم روایتگر تاریخ این سرزمین کهن است.

کاخ اجابیت، تپه کلار، دریاچه دریوک، ساختمان شهرداری و امامزاده شکر کوه از جمله آثار تاریخی شهرستان کلاردشت به شمار می آید که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خواندن 462 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کد: 1171